Τετάρτη 8 Αυγούστου 2012

Αγίου Ιωάννου της Κλίμακος: Λόγος περί Κενοδοξίας(Απόσπασμα)


ΛΟΓΟΣ ΕΙΚΟΣΤΟΣ ΠΡΩΤΟΣ
Περὶ κενοδοξίας

ΜΕΡΙΚΟΙ συνηθίζουν, ὅταν ὁμιλοῦν περὶ τῶν παθῶν καὶ τῶν λογισμῶν, νὰ κατατάσσουν τὴν κενοδοξία σὲ ἰδιαίτερη τάξι, χωριστὰ ἀπὸ τὴν ὑπερηφάνεια. Γι᾿ αὐτὸ καὶ λέγουν ὅτι εἶναι ὀκτὼ οἱ πρῶτοι καὶ κυρίαρχοι πονηροὶ λογισμοί. Ἀντιθέτως ὁ Θεολόγος Γρηγόριος καὶ ἄλλοι ἀπὸ τοὺς διδασκάλους τοὺς ἐμέτρησαν ἑπτά. Σ᾿ αὐτοὺς περισσότερο πείθομαι καὶ ἐγώ· διότι ποιὸς μπορεῖ νὰ ἔχη ὑπερηφάνεια, ἀφοῦ ἐνίκησε τὴν κενοδοξία; Τόση δὲ μόνο διαφορὰ ἔχουν μεταξύ τους, ὅση ἔχει ἐκ φύσεως τὸ παιδὶ ἀπὸ τὸν ἄνδρα καὶ τὸ σιτάρι ἀπὸ τὸν ἄρτο. Τὸ πρῶτο δηλαδὴ εἶναι ἡ ἀρχὴ καὶ τὸ δεύτερο τὸ τέλος. Τώρα λοιπὸν ποὺ τὸ καλεῖ ἡ περίστασις ἂς ὁμιλήσωμε μὲ συντομία γιὰ τὴν ἀρχὴ καὶ τὴν ὁλοκλήρωσι τῶν παθῶν, δηλαδὴ τὴν ἀνόσιο οἴησι. Λέγω μὲ συντομία, διότι ὅποιος ἐπιχειρεῖ νὰ φιλοσοφήση γι᾿ αὐτὴν εἰς μῆκος, ὁμοιάζει μὲ ἐκεῖνον ποὺ ματαιοπονεῖ προσπαθώντας νὰ ζυγίση τοὺς ἀνέμους.

κενοδοξία εναι ς πρς μν τν μορφή, μεταβολ τς φυσικς τάξεως κα διαστροφ τν καλν θν κα παρατήρησις παντς ξιομέμπτου πράγματος. ς πρς δ τν ποιότητα, σκορπισμς τν καμάτων, πώλεια τν δρώτων, δόλιος κλέπτης το θησαυρο, πόγονος τς πιστίας, πρόδρομος τς περηφανείας, ναυάγιο μέσα στ λιμάνι, μυρμήγκι στ λώνι, πο εναι μν μικρό, λλ πειλε ν κλέψ θόρυβα λον τν καρπ κα τν κόπο το γεωργο.

Τ μυρμήγκι περιμένει ν γίνη τ σιτάρι, κα κενοδοξία ν συναχθ πνευματικς πλοτος. Κα τ μν μυρμήγκι τρέχει γι ν κλέψη· δ κενοδοξία χαίρεται γιατί θ διασκορπίση. Τ πνεμα τς πογνώσεως χαίρεται, ταν βλέπη ν πληθύνεται κακία, ν τ πνεμα τς κενοδοξίας χαίρεται, ταν βλέπη ν πληθύνεται ρετή. Εσοδος γι τ πρτο εναι τ πλήθη τν τραυμάτων, ν γι τ δεύτερο πλοτος τν καμάτων.
Παρατήρησε κα
θ δς τι ατ νόσιος, δηλαδ κενοδοξία, εναι κμαία κα μέχρι το τάφου. Θ τν δς στ ροχα κα στ μύρα κα στν νεκρικ πομπ κα στ ρώματα κα σ πολλ λλα.

Παντο λάμπει λιος φθονα, κα παντο σ κάθε ργο χαίρεται κενοδοξία. Π. χ. ταν νηστεύω, κενοδοξ, λλ κα ταν καταλύω γι ν μ φαν ρετή μου, πάλι κενοδοξ μ τν δέα τι εμαι συνετός. ταν φορ λαμπρ ροχα νικμαι π᾿ ατήν, λλ κα ταν τ ντικαταστήσω μ ταπειν πάλι κενοδοξ. ταν μιλ νικμαι, λλ κα ταν σιωπ πάλι νικμαι. πως κα ν τν ρίξεις ατ τν τρίβολο κανθα, σταται ρθιο τ κεντρί της.

κενόδοξος δείχνει τι εναι πιστός, ν εναι εδωλολάτρης. Φαινομενικ μν σέβεται τν Θεόν, λλ στν πραγματικότητα πιζητε ν ρέση στος νθρώπους κα χι στν Θεόν. Κενόδοξος εναι κάθε πιδεικτικς νθρωπος. Το κενοδόξου νηστεία εναι χωρς μισθ κα προσευχ καιρη κα στοχη. Διότι κα τ δυ τ κάνει γι τν νθρώπινο παινο. κενόδοξος σκητς εναι διπλ δικημένος, φο κα τ σμα του τ τυραννε, κα μισθ δν παίρνει.
ποκρύπτει πολλς φορς Θες π τ μάτια μας κα τ καλ πο χομε ποκτήσει. λθε μως ατς πο συνηθίζει ν παιν, μλλον ν πλαν, κα μ τος παίνους μς νοιξε τ μάτια. Κα μόλις ατ νοιξαν, ξαφανίσθηκε π μέσα μας πνευματικς πλοτος.

κενος πο κολακεύει εναι πηρέτης τν δαιμόνων, δηγς πρς τν περηφάνεια, ξολοθρευτς τς κατανύξεως, φανιστς τν καλν ργων, ποπλανητς π τ σωστ δρόμο. «Ο μακαρίζοντες μς, λέγει προφήτης, πλανσιν μς» (σ. γ 12
διον τν προχωρημένων στν ρετ εναι ν πομένουν γενναα κα εχάριστα τς βρεις. διον μως τν γίων κα τν σίων εναι ν παρέρχωνται βλαβς τος παίνους.

Εναι μεγάλο πράγμα τ ν ποδιώξης π τν ψυχή σου τν παινο τν νθρώπων. Μεγαλύτερο μως εναι τ ν ποδιώξης τν παινο τν δαιμόνων.
Δ
ν δειξε ταπεινοφροσύνη ατς ποος ξευτέλισε τν αυτό του· γιατί πς δν θ σηκώση κανες τ δικά του λόγια; λλ κενος ποος ξυβρίσθη π λλον κα παρ τατα δν λάττωσε πέναντί του τν γάπη του.

πεσήμανα τν δαίμονα τς κενοδοξίας ν σπείρη λογισμος σ κάποιον δελφό, κα συγχρόνως ν τος φανερώνη ατος κα σ᾿ ναν λλο. Κα ν συνεχεί ν κάνη τν δεύτερο ν ποκαλύψ στν πρτο τ μυστικ τς καρδις του, στε ατς ν τν μακαρίζη ς προορατικό. Μερικς φορς νόσιος δαίμων τς κενοδοξίας γγίζει κα στ μέλη το σώματος κα προξενε διάφορες κινήσεις κα παλμούς.
Τς πισκέψεις τν κοσμικν στν Μον τς ντιλαμβάνεται πρώτη κενοδοξία κα προτρέπει τος πι λαφρος μοναχος ν ξέλθουν ν ποδεχθον τος ρχομένους. Τος κάνει ν πέφτουν στ πόδια τους, κα τσι φορε τ προσωπεο τς ταπεινοφροσύνης ατ πο ξεχειλίζει π περηφάνεια. Κάνει συνεσταλμένο κα ταπειν τν τρόπο τς συμπεριφορς κα τν τόνο τς φωνς κα κοιτάζει στ χέρια τν πισκεπτν γι ν λάβη τ δρα τους. π πλέον τος ποκαλε κυρίους κα προστάτας κα τι σ᾿ ατος χρωστον μετ τν Θεν τν ζωή τους ο μοναχοί.

ν συνεχεί ν κάθισαν στν τράπεζα, τος προτρέπει ν γκρατεύωνται κα ν πιπλήττουν αστηρ τος κατωτέρους, διότι δθεν ατο δν γκρατεύονται. ν λθε ρα τς ψαλμδίας, τος ρθύμους τος κανε προθύμους, τος φώνους καλλιφώνους κα τος νυσταλέους γρύπνους. Τος προτρέπει κόμη ν καλοπιάνουν τν κανονάρχη κα ν τν κλιπαρον ν τος παραχωρήση τ πρωτεα στν ψαλμδία. Τος κάνει ν τν ποκαλον πατέρα κα διδάσκαλο. Κα λα ατ ως του ναχωρήσουν ο ξένοι!

σους τιμνται κα προτιμνται τος δήγησε στν περηφάνεια κα σους καταφρονονται στν μνησικακία.
ποιος περηφανεύεται γι φυσικ χαρίσματα, δηλαδ ξύνοια, εκολία στν μάθησι, στν νάγνωσι κα στν προφορά, εφυΐα κα λλα παρόμοια, ατς οδέποτε θ ποκτήση τ περφυσικ γαθά. Διότι πιστος στ λίγα θ φαν κα στ πολλ πιστος κα κενόδοξος.

Γι
τν πόκτησι τς τελείας γάπης κα πλουσίων χαρισμάτων κα θαυματουργικς κα προορατικς δυνάμεως, πολλο βασανίζουν κα καταπονον δίκως τ σμα τους. λησμόνησαν ο ταλαίπωροι τι χι ο κόποι, λλ κυρίως ταπείνωσις εναι μητέρα λων ατν. ποιος παιτε πνευματικ δρα ντ τν κόπων του, βαλε σαθρ θεμέλιο. ποιος μως θεωρε τν αυτόν του χρεώστη δολο, ατς ξαφνικ θ λάβη π τν Θεν νέλπιστο πνευματικ πλοτο.

Μ πείθεσαι στν λικμήτορα, στν δαίμονα δηλ. πο λιχνίζει κα καταστρέφει, ταν σο προτείνη ν παρουσιάζης τς ρετές σου, γι ν φεληθον δθεν σοι σ κούουν. «Τί γρ φεληθήσεται νθρωπος, ἐὰν λον τν κόσμο κερδήση φελήση, αυτν δ ζημιώση»; (Ματθ. ις 26). Τίποτε δν φελε περισσότερο ατος πο μς βλέπουν π τν ταπειν κα ελικριν συμπεριφορ κα τν νεπιτήδευτο λόγο. τσι δίδεται κα στος λλους παράδειγμα ν μν περηφανεύωνται ποτέ, πράγμα π τ ποο τί πάρχει περισσότερο φέλιμο;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.