Τετάρτη, 7 Ιανουαρίου 2015

ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΝΕΟΣ ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΣ ΕΞ ΑΓΡΑΦΩΝ

Εορτάζει: 7 Ιανουάριου

(Γεωργίου Μηλίτση, Τρίκαλα, 1998)

Α) ΣΥΝΑΞΑΡΙ

α) Τ μοναστήρι το Δουσίκου

Στς πλαγις το Κόζιακα περικυκλωμένο π καστανις κα βελανιδιές, ψώνεται μεγαλόπρεπο τ μοναστήρι το Δουσίκου. να μοναστήρι μ μακραίωνη στορία πο εναι δύνατο ν γράψεις λα σα πρόσφερε κα προσφέρει, χι μόνον στν κκλησία κα τν πατρίδα, λλ κα στος κατοίκους τς περιοχς.


Κτήτορες τς ερς κα Σεβασμίας Μονς το Δουσίκου εναι γιος Βησσαρίων πίσκοπος Τρίκκης Θαυματουργς κα δελφός του Νεόφυτος.

Στ μαρα χρόνια τς Τουρκοκρατίας τ μοναστήρι ταν κρησφύγετο τν ἁρματωλν κα τν κλεφτν τς περιοχς. Στ κρυφ σχολει πο λειτουργοσε στ παρεκκλήσια του νέβαιναν τ σκλαβόπουλα τς Πόρτας καθς κα τν λλων κοντινν χωριν κα μάθαιναν γράμματα κα λληνικ στορία. Μ χρήματα τς Μονς πολλ κοινωνικ ργα γιναν γιατ ο πατέρες κολουθοσαν τ παράδειγμα το κτήτορα γίου Βησσαρίωνος. λα ατ καναν τ μοναστήρι γνωστ στος γγς κα τος μακράν.

προσκυνητής, ταν θ πισκεφθε τν ερ Μονή, χει τν εκαιρία λλ κα τν ελογία ν προσκυνήσει, νάμεσα στ λλα για λείψανα, κα τν χαριτόβρυτο γία κάρα το ερομάρτυρος ωάννου το ξ γράφων κα ν νδριανουπόλει μαρτυρήσαντος.

β) πίγεια πατρίδα του.

Ποι εναι πίγεια πατρίδα το γίου ωάννου δν γνωρίζουμε. Στν κώδικα τς ερς Μονς Δουσίκου, σημειώνεται τι εναι κ κλίματος γράφων. Πάντως, κατ τν γνώμη μας, πίγεια πατρίδα του θ εναι να π τ γραφιώτικα χωρι πο εναι κοντ στν ερ Μον Δουσίκου.

περιοχ τν γράφων ταν κα εναι μι γονη κα φτωχ περιοχή. Ο κάτοικοί της γι ν ξοικονομήσουν τ πρς τ ζεν ναγκάζονται ν φήσουν τς φαμίλιές τους κα ν πάρουν τν δρόμο γι τν ξενιτειά. λλοι πήγαιναν σ κοντινς πόλεις πως ταν τ Τρίκαλα κα λλοι πι μακριά, στν Θεσσαλονίκη. Δν ταν λίγοι κείνοι πο πήγαιναν στν Βλαχία τν Πόλη. κε στν ξενιτει δούλευαν νυχθημερόν, χωρς τν παραμικρ ξεκούραση κα ζοσαν μ τ νειρο κα τν λπίδα μι μέρα, φο ποκτήσουν ρισμένα χρήματα, ν πιστρέψουν στ χωριά τους, στς πατρικές τους στίες.

γ) Στν νδριανούπολη.

Μακρι π τ χωριό του βρέθηκε κα γιος ωάννης. Δν γνωρίζουμε ν στν νδριανούπολη πγε λαϊκς κολουθντας τν πατέρα του ταν τ πρτο παιδ τς οκογένειάς του, ν δε καλύτερες μέρες. Οτε κόμα ξέρουμε ν πγε κε σν κληρικός. Πάντως, γι ν εναι νας ερομόναχος, τν ποχ κείνη μακρι π τν μον τς μετανοίας του κα ν πηρετε τς θρησκευτικς νάγκες τν λλήνων τς νδριανουπόλεως θ πρέπει ν εχε χι τυχαία Παιδεία.

Δ) γιος σν ποιμένας

γιος ωάννης σν πραγματικς ποιμένας πο ταν, καθημεριν προσπαθοσε ν νακουφίσει τν πόνο πο τόσος πολς πρχε γύρω του. τρεχε π σπίτι σ σπίτι, που πρόσφερε λικ λλ κα πνευματικ βοήθεια. ,τι το πρόσφεραν ο πιστοί, πο μποροσαν ν δώσουν, μέσως πήγαινε στ σπίτια που πρχαν χρες, ρφανά, ἄῤῥωστοι κα γκαλελειμμένοι γέροντες. Γνώριζε τι τ κλειδ πο νοίγει τν πόρτα το Παραδείσου εναι να κα μόνο γάπη. Τ παράδειγμά του δινε δύναμη, κουράγιο κα θάῤῥος στος σκλαβωμένους λληνες κα ναπτέρωνε τ θικό τους.

Καθημεριν λειτουργοσε γιατ ξερε τν μεγάλη φέλεια πο χει ερες κα οι πιστοί. Προέτρεπε τος Χριστιανος κκλησιάζονται τακτικά, ε δυνατν κάθε Κυριακ κα μεγάλη ορτή. Σ κάθε κολουθία πο τελοσε, μιλοσε στος πιστος κα τος νθάῤῥυνε. πενθύμιζε τν νδοξη κα μακραίωνη στορία τς φυλς μας, τος θρύλους κα τς παραδόσεις κα τ νειρα τν αγιάδων.

διαίτερα τόνιζε στος πιστος τ καθκον τς φιλοξενίας. νδριανούπολη συνεκέντρωνε καθημεριν πολλος πισκέπτες, ο περισσότεροι φτωχοί, πο πήγαιναν κε ν βρον δουλειά κα τς πρώτες μέρες συναντοσαν δυσκολίες στ ν βρον κάποιο κατάλυμα ν μείνουν προσωρινά. Στ ταπειν και πέριττο σπίτι του καθημεριν φιλοξενοσε πτωχούς, ρφανά, ξένους ο ποοι κε ερισκαν ζεστ φαγητ κα τόπο ν ξεκουραστον. Ποτ δν φαγε μόνος του, εχε πρότυπό του τν βραάμ.

γιος ωάννης μεσολαβοσε πάντα στς ρχς πρ κείνων πο διώκονταν π τος Τούρκους. Βοηθοσε σους εχαν νάγκη μ ποιοδήποτε τρόπο. Πολλο ζητοσαν συχν τν συμβουλή του. λοι φευγαν κανοποιημένοι. Προσπαθοσε πάντα ν φέρνει ερήνη, ν συμφιλιώνει, ν ρχεται ρμονία στς οκογένειες.

δρυσε σχολεο στ ποο δίδασκε μόνος του. κε τ σκλαβόπουλα μάθαιναν ν διαβάζουν κα ν γράφουν. Μάθαιναν θρησκευτικ κα στορία. Τος δίδασκε τος θρύλους κα τς παραδόσεις πο λεγαν τι: πάλι μ χρόνια μ καιρούς, πάλι δικά μας θναι. Πόσες φορς δν κινδύνεψε γι ατήν του τν δραστηριότητα.

ε) σύλληψη το γίου

φήμη του ς γίου, ναρέτου, φιλοχρήματου κα δραστήριου κληρικο, πλώθηκε σ λόκληρη τν νδριανούπολη. γιος βίος του γιναν ατία ν τν σέβονται κα ν τν ελαβονται χι μόνο ο λληνες κα ο Τορκοι, κόμα κα πολλο βραίοι. Ατ μως δν ρεσε καθόλου στος φανατικος Τούρκους. ξεραν τι ν τν συνελάμβαναν δν θ εχαν τν ποστήριξη λων τν μοεθνν τους. Γι ατ σκέφτηκαν ν μεταχειριστον να πανοργο τρόπο. Συκοφάντησαν στν Πασ τς νδριανουπόλεως χι μόνον τν ερομόναχο ωάννη λλ κα λλους δέκα ξι ερες, τι τάχα προσπαθοσαν ν βαπτίσουν να τουρκόπουλο.

Πασς μόλις το τ νήγγειλαν θύμωσε, κα δωσε ντολ στος Γενίτσαρους ν συλλάβουν μέσως τος δέκα πτ ερες. ταν συγκεντρώθηκαν λοι μπροστά τους δωσε διαταγ ν τος κλείσουν στν φυλακή. Τος δήγησαν σ σκοτειν πόγεια, που γρασία, τ ποντίκια, ο κατσαρίδες, ο κοριοί, ο ψίλοι κα ο ψείρες ταν ο μόνιμοι σύντροφοι τν φυλακισμένων. Μετά π μερικς μέρες διέταξε ν τος φέρουν μπροστά του κα θυμωμένος τος λέει: χετε ν κλέξετε π τ δύο τ να, ν ρνηθετε τν πίστη σας κα γ θ σς χαρίσω τν ζωή σας κα θ σς δώσω μεγάλα δωρήματα ν δν κάνετε ατό, θ σς θανατώσω. Τότε, λοι ο ερες μ μι φων πάντησαν μ θαῤῥος στν γεμόνα: Κα ν μς δινες χίλιες ζωές, μ κανένα τρόπο δν θ μποροσες ν μς καταφέρεις ν ρνηθομε τν Χριστό. Προτιμομε ν λάβουμε πρόσκαιρο θάνατο κα ν ζήσουμε αώνια μετ το γλυκυτάτου μας ησο Χριστο.  γενναία πάντηση τν ακένδυτων παπάδων γινε ατία ν θυμώσει πολ Πασς, ποος διέταξε τος γενίτσαρους ν τος βασανίσουν κα στ συνέχεια ν τος θανατώσουν κόβοντάς τους μ τ ξίφος τς κεφαλές, στς 7 ανουαρίου.

Τς μέρες κενες στν νδριανούπολη ταν συγγενες το γίου ωάννου. Θεώρησαν ποχρέωσή τους ν πάρουν τ ερ λείψανά του, μως ο Τορκοι στρατιώτες ζήτησαν πέρογκο ποσ γι ν τος τ δώσουν κα ρκέστηκαν στν γία του Κάρα. ταν φθασαν στ χωριό τους, λοι τν προσκύνησαν μ μεγάλη ελάβεια κα πειτα ποφάσισαν ν τν παραδώσουν στν . Μ. Δουσίκου, που ο πατέρες τν πήραν μ φόβο Θεο κα τν τοποθέτησαν στ κοιμητήριό τους, στ παρεκκλήσιο τν γίων Πάντων.

στ) Θες ποκαλύπτει τν γιό Του

Μετ π καιρό, Τριαδικς Θες θέλησε ν δοξάσει τν δολόν Του κα ν ποκαλύψει τι βρίσκεται κοντ στν θρόνο τς Θεότητος κα πολαμβάνει τν δόξα της.

Ατ γινε ς ξς: Κάποιο βράδυ, ο πατέρες τς Μονς εδαν ντρομοι να φς στ κοιμητήριο. Φς διαφορετικ π ατ πο γνώριζαν μέχρι τώρα. Κατάλαβαν τι κάτι τ συνήθιστο συμβαίνει. ρχισαν ν κάνουν δεήσεις κα προσευχς κα ν παρακαλον τν Θε ν τος φανερώσει ποι π λες εναι γία Κάρα. Γι ν τν βρονε βγαζαν κάθε βράδυ π μία κάρα ξω π τ Παρεκκλήσι τν γίων Πάντων. Τ φς μως τ βράδυ ναβε μέσα στ κοιμητήριο. ρθε σειρ ν βγε π τ κοιμητήριο κα Κάρτα το γίου ωάννου. Τ βράδυ κενο εδαν τ οράνιο φς ν τν λούζει. Τότε κατάλαβαν τι Κάρα πο φεραν πρν π καιρ ο χωρικοί, εναι Κάρα γίου. Τν παίρνουν μ ελάβεια, μνους, κωδωνοκρουσίες κα τν μεταφέρουν στ Καθολικό. Τν πόμενη μέρα κάνουν γιασμ κα τν τοποθετον πάνω στν γία Τράπεζα και τν τοποθέτησαν ργότερα σ ργυρ κιβώτιο.

Ζ) Θαύματα το γίου

Στν κώδικα τς ερς Μονς Δουσίκου ερομόναχος Χατζη-Γεράσιμος ναφέρει κάποια θαύματα κα τι κανε κα πολλ λλα.

α. Ἕνα π τ θαύματα πο μς περιγράφει εναι κα τ παρακάτω: Στς 5 ανουαρίου το 1829 μετ π πρόσκληση, ο πατέρες μετέφεραν τν γία Κάρα στ χωρι άχοβο, που εχε πέσει λοιμικ νόσος. ταν φθασαν κε, ο πατέρες διεπίστωσαν ότι λοι ο κάτοικοι το χωριο ταν κλινρεις. μέσως κάνουν γιασμό, αντίζουν τ σπίτια το χωριο κα πίνουν λοι π τ γίασμα. κτ μέρες μεινε κε γία Κάρα. ταν φυγε, λοι ο κάτοικοι ταν ντελς καλά.

β. Ἕτερον θαμα που γράφεται στν κώδικα: Δν μπορ ν ποσιωπήσω τι κα κατ τ τρέχον τος 1839 ουνίου 25 μουν γκλειστος σωθεν το μοναστηρίου μαζ μ τν συνάδελφόν μου κρ ερώνυμον ποος ταν σθενς κα κλινήρης, διότι πρήσθηκαν τ πόδια του π δύο πληγς πο εχε, κόμα δν εχε οτε νεση συχίαν. Ο λλοι πατέρες εχαν κατέβει στ λιβάδια π τν Μάϊο. Στν συνέχεια Χατζη-Γεράσιμος, γι ν βοηθήσει τν ερώνυμο, κανε γιασμ χοντας πάνω στ τραπέζι τν κάρα το γίου ωάννου. Παρεκάλεσε κτενς τν ερομάρτυρα ν κάνει τ θαμά του. ταν τελείωσε γιασμός, δωσε στν π. ερώνυμο ν πιε π τ γιασμένο νερό. Κα γιος πάντησε στς κεσίες του. Τ πόδια το π. ερώνυμου ξεπρήσθηκαν κα ο πληγές του θεραπεύτηκαν.

Δν χωρε μφιβολία τι γιος ωάννης ξ γράφων θ κανε κα λλα θαύματα στ διάφορα μέρη που ο πατέρες τς Μονς πγαν τν γία κάρα του.

κολουθία ες τν γιον ωάννην τν ξ γράφων συνέθεσε λόγιος Μητροπολίτης ρτης κα Πρεβέζης Σεραφεμ Ξενόπουλος Βυζάντιος (1864-1894). Στν κδοση δ ατ περιλαμβάνονται Χαιρετισμοί, Παράκλησις κα γκώμια ες στν γιο.

ς χουμε λοι μας τν ελογία κα τν προστασία το θαυματουργο γίου.
μήν.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.